top of page

Post 2,8% duurder

Magazines verzenden wordt vanaf nieuwjaar 2,8% duurder.

En vreemd genoeg, dat is zeer redelijk.



Tante Post hield zich niet in de voorbije jaren. We hebben voor onze magazines jaarlijkse prijsstijgingen gezien in de dubbele cijfers. Alle redenen waren goed: de stijgende index, lonen, energieprijzen, … Telkens goede redenen op het eerste zicht. Maar in realiteit voerde Bpost torenhoge prijsstijgingen door die veel hoger waren dan de excuses uit de buitenwereld en alleen maar te verklaren waren met één achterliggende reden: ‘de magazines zijn een melkkoe en we willen elke druppel eruit persen’.

 

Dat Tante Post zich nu voor het eerst sinds vele jaren redelijk opstelt met een indexatie van 2,8% (1) is een goede zaak voor de bladenmakers!

 

Streep erdoor!


De sterren stonden ons niettemin niet gunstig. Bpost, een bedrijf van 27.000 werknemers en nog altijd voor 51% in handen van de federale overheid, zit in zwaar weer. In het derde kwartaal leed het voor het eerst verlies omdat de regering Decroo het krantencontract en andere overheidsopdrachten had opgezegd. Dat trok een streep door 240 miljoen euro omzet. En het eind was nog niet in zicht. In een van zijn supernota’s schreef formateur De Wever dat volgend jaar ook de laatste subsidiestroom zou drooggelegd worden: de 50 miljoen euro ter ondersteuning van het kantorennet. Streep erdoor!


"Duurdere postzegels helpt niet meer." 

En toch: de verzending van magazines stijgt slechts met 2,8%. Waar komt die trendbreuk dan vandaan? Chris Peeters, CEO Bpost, gaf vorig weekend in de Tijd zijn visie: duurdere postzegels, meer pakjes, beter georganiseerde verdeelrondes, waren de oplossingen van het verleden. Vandaag voldoen ze niet meer. Wat Bpost nodig heeft is een fundamentele koerswijziging: “Van een postbedrijf dat er wat pakjes bij doet, moeten we een pakjesbedrijf worden met nog wat postactiviteiten.”


We worden levensnoodzakelijk


Wat hij ziet als ‘wat postactiviteiten’ laat hij nog in het midden. Maar mag ik een hypothese geven? Met brieven alleen hou je geen postrondes meer overeind. Als Bpost nog facteurs op de baan wil sturen, zullen ze de magazines broodnodig hebben om de postzakken te vullen. En dat zet ons in een heel nieuwe rol: van gedwongen melkkoe tot levensnoodzakelijke klant. Da’s een rol die me veel beter ligt…

 

De nieuwe tarieven vind je hier.

 

(1)     2,8% is de stijging van de meest voorkomende tarieven voor geadresseerde tijdschriften tussen 81 en 375 gram, met afgifte aan een (Hyper) Masspost Center, zonder volumekorting. Met als nieuwe prijs 0,899 euro per stuk (uitreiking dag + 1) en 0,642 euro (uitreiking dag + 3).

Comentarios


Image by Jonah Pettrich

Dank je wel

om hier te wezen

Wil je op de hoogte blijven van wat hier gebeurt? Elke maand sturen we een mail met een overzicht van de recente blogs. Schrijf je hieronder in. Zo mis je niks. Gratis!

Mail me maandelijks een overzicht van de nieuwste berichten!

Dank je wel!

bottom of page